Saturday, 18 May 2013

Harta Negara Milik Orang

POS Malaysia yang dibina oleh pelaburan negara/rakyat dan merupakan natural monopoly sewajibnya adalah milik negara/rakyat; sebaliknya di negara kita, di mana jenis kapitalis yang diamalkan adalah lebih jahanam daripada negara kapitalis maju, POS Malaysia sudah diswastakan dan diberi pada KAPITALIS BANGSAT bernama syed mokhtar.

Syed Mokhtar ini bukanlah industrial kapitalis seperti Henry Ford atau Karl Benz. Sekiranya di tanya pada Henry Ford, 'apa business yang akan dia ceburi 10 tahun akan datang?' pastgi dia menjawab industri automotif, sekiranya ditanya pada Steve Jobs apa business yang dia akan ceburi 10 tahun akan datang? pasti dia kata teknologi perkomputeran.
Namun oleh kerana tycoon di maysia ini adalah jenis parasit; sekiranya ditanya pada syed mokhtar apa industri yang akan diceburinya tahun depan? kemungkinan besar dia kata, 'apa2 industri yang boleh untung lumayan, untung dalam monetari' . . 

Tycoon di malaysia seperti Ananda, YTL, Genting, Syed Mokhtar bukanlah industrial kapitalis, mereka adalah kapitalis bangsat rentier yang akan menghalang industrialisation !


 '''apa teknologi baru yang dibangunkan oleh syarikat2 milik syed mokhtar, ananda, YTL genting, eric chia dll???? mereka hanya tau dapat lesen monopoli/oligopoli sure untung dan berterusan import teknologi dari luar . . . bukan setakat tak ada teknologi baru, takda perancangan yang seriuspun nak buat R&D, yalah pasal nak memaksimakan untung''


No comments:

Post a Comment